Friday, December 16, 2011

Susah juga nak jadi seorang animator

Selamat malam semua blogger...Nak melepaskan kekusutan kat kepala nie,aku saja-saja laa nak buat entry baru..Serabut sangat dengan bengkel 1 yang kena buat sistem nie..Tukar database,kena tukar coding...Adoii..!!! Penat,....



Kelmarin, aku baru ajer siapkan modelling muka aku sendiri 3D..Seharian aku mengadap benda nie,memfokuskan diri buat modelling mengikut muka sendiri...Oleh kerana aku tak reti sangat nak buat mulut,jadi,modelling asal muka aku jadi laaa jahanam...Pukul 6.30 ptg dah kena submit assignment kat lecturer..Last-last pagi tu jugak aku ubah,mintak modelling org lain,edit balik..



Dah ada iras-iras muka aku jugak laaa...Dalam masa 2jam jugak aku mengedit balik modelling kawan aku nie...Muka ajer tue,belom body lagi...Lepas tue,aku mintak tolong kawan aku buatkan tudung sebab aku reti lagi nak reka tudung...



Ntah ape kawan aku buat,abes semua bentuk kepala bahagian belakang di'extrude'kan...Jadi laa cacat kepala aku..Adoi...Pukul 2 ada labtest nie,ada bape jam lagi nak siapkan modelling nie...


Langkah terdesak aku buat adalah,guna balik modelling kawan aku yg dah siap,edit semua ape yang patut,warnakan baju,potong sikit baju..Besarkan sikit structure body,Jadi inilah hasilnye yang aku dapat lakukan....Gelak laa puas-puas (aku dah puas gelak)



whole body



face (old face)



Nak buat tudung tak jadi,aku guna laa polygon sphere,potong sikit-sikit,adjust mane yang patut,then aku sarungkan ajer...Jadi laaa rambut helmet...Muka dah laaa berkedut-kedut...Serius nak gelak bile aku tgk banyak kali...Macam muka jantan pun ada...Hahahahahahah....Kawan aku tengok,semua bantai gelak...Muka asal yang aku buat tue ,lagi laa...Kalo dipakaikan tudung,sebijik macam perempondan...


Animation yang sebelum nie,simple sikit..Modelling pun xda laa susah sangat...Ini modelling manusia,complicated oooo...!!! Kalo details,2 hari pun belum cukup kalo beginner macam aku nie..Tue baru buat modelling,belum lagi animate kan lagi...Masuk dalam scene lagi,tak tahu laa camana pulak...


Fokus sangat penting dalam penghasilan produksi animasi..SERIUS..!! Boleh tak tido malam laaa...Asyik mengadap ajer depan PC..Macam mana pulak kan,animator buat kerja...Ada jugak aku berangan-angan nak jadi seorang animator,agak-agaknye mencapai standard untuk jadi seorang animator tak??


Macam lecturer animasi aku cakap,


" Awak semua jangan putus asa..Sehari belum tentu cukup masa..inikan pula 2 jam kat lab nie..Banyakkan praktis,dan sabar dan tekun tue yang penting " -Pn Shahrul Badariah said-



Inilah yang Pn animasi aku pesan kat student dia..Nampak macam senang,menarik,best tapi complicated..Tapi kalau dah minat,yang susah pun,akan cuba untuk jadi senang..Betol kan...=)








P/S:Bercita-cita nak kerja kat syarikat produksi animasi..Tak pun syarikat-syarikat grafik..(mood : berangan sebab serabut dengan bengkel)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...