Friday, September 16, 2011

Merdeka raya,Raya merdeka

Assalamualaikum

Aku baru ada kesempatan meng'update' blog...Dari raya pertama sampai dah naik sem semula aku sibuk sikit…Time raya,menanti tetamu-tetamu yang datang..Bila takda orang datang rumah,aku pulak yang beraya rumah orang..Hahahaha..Lepas tue start sem baru..Belajar macam biasa..Cite lama nie,raya pun dah basi..Hai..!!Walaupun raya kali ini agak membosankan,belasah ajer laa raya..Raya tahun ini agak special laa jugak..Raya kedua ,31 Ogos 2011 dah hari Kemerdekaan Malaysia yg ke-54.Jadinya Merdeka Raya..Yang bestnya,Menyambut kemerdekaan dalam mood raya..Best oooo..

“Tanggal 31,bulan 8,57,merdeka,merdeka tetaplah merdeka,ia pasti menjadi sejarah..la..la..la..la..”

Berjiwa patriotic sikit..Itu pun kalo yang berjiwa patriotic laa..Kalau setakat berjiwa patriotic kat mulut ajer,tak maknanya pun..

     Walaupun,merdeka kali ini dalam suasana hari raya,tapi apa yang aku nampak kebanyakkan menyambut hari raya yang terlebih dari hari kemerdekaan Negara..Memang hak individu nak sambut mana lagi meriah kan..Tapi keduanya tetap penting..Menyambut hari raya dan juga hari kemerdekaan..Setahun sekali ajer..Persoalannya,mana lebih penting?? Merdeka atau Hari raya??

     Mesti laa kedua-duanya sama penting..Kedua-dua disambut setahun sekali..Tepuk dada tanya iman...kalau tanya selera tue tepuk perut namanya..Kui3..Aku saja ingin berkongsi pandangan..Yela hari tue aku ada chat dengan member aku,raya ke2 macam tue..Berborak laa pasal sambutan hari raya dengan hari kemerdekaan kan..Aku cerita laa,sambutan hari raya kali nie bosan sikit..cite pasal duit raya tak dapat banyak..bla..bla..bla...Lepas tue aku tanya pasal sambutan hari kemerdekaan pulak ..


 "Weyhh macam mana sambutan merdeka ko..?? banyak pasang bendera tak..?? Aku ada gak pasang 3 Jalur Gemilang.." Nada ceria giler..

Dengan bapak slumbernye, " Takda pun..Ala biasa-biasa jerk..Apa kes nak sambut merdeka,orang beraya laa dulu..Kata 30 hari  beraya..Tahun depan ada lagi..!!

     Pergghhh..!! speechless aku sekejap…Aku dah laa aku mudah speechless..Terus hilang idea dah..Bongek betul penyataan member aku nie..Kalau laa depan-depan,memang dah kena siku,nie berborak kata lam maya ajer..Lama jugak aku terdiam,siap member aku Buzzz banyak kali..Memang kena perli laa dengan aku..Nasib ko laa geng..!!

Wa saje nak sedarkan lu,walaupun wa nie bukan la bagus sangat,at least hormat laa sikit..!!
Raya akan datang wa mintak maap ehh..Peace yaw>!!!

     Masa bulan puasa lepas. ada jugak aku ronda-ronda kat pekan,kampung lain,rumah-rumah orang,saja takda kerja..Boleh dibilang jari laa weyhh berapa ramai yang kibarkan Jalur Gemilang..Giler sadis kot..Padahal time tue bulan kemerdekaan,kedai-kedai pun tak pasang bendera,apatah lagi rumah orang..Kalau ada pun,boleh dibilang jari..Sedih pulak aku rasa..Terasa kepelikannya tue,bila nak raya ,orang shopping ntah ape-ape,sampai membazir sana sini,tapi bendera sehelai pun takda beli..Pasaraya,kedai-kedai kat pekan aku pun macam tak banyak ajer jual bendera ker,merchandise pasal merdeka ker..Macam tak meriah..

    Bayangkan kalo time raya nie,pasang bendera,lepas tue,pasang pelita banyak,..Waahhh..!!! meriahnya raya kali ini..Baru laa Merdeka Raya..Generasi sekarang dah semakin melupakan erti kemerdekaan sebenar..Itu apa yang aku rasa..Yela,kita dah berasa selesa dengan kedudukan sekarang,tak rasa macam mana tok nenek dulu menghadapi kesusahan nak mencapai kemerdekaan..Mesti ada yang cakap aku ni macam mak nenek dok pot pet pot pet..Tapi cuba bayangkan,tengah sedap-sedap pergi meronggeng beraya,tiba-tiba perang berlaku..Semua tue unpredictable ,luar jangkaan kita..Masa tue nak menyesal pun dah tak guna..Nasi dah jadi bubur,nak tak nak,makan ajer laa labuu..!! Nanti kebulur pulak..

 Bila ditanya,apa erti kemerdekaan?  Jawapan standard,
-       -   Bebas dari penjajahan
-         - Berdiri dengan kaki sendiri
-       -   Takda kuasa asing yang mentadbir pentadbiran Negara
-     -     Takda peperangan,kesusahan..
-       -   Bla..bla..bla…bla…

    Masa zaman aku sekolah dulu,aku masih ingat lagi..Masa tue,aku kat dalam bus awam,nak balik rumah lepas jalan-jalan dengan mak…Dalam bus memang aku suka duduk tepi tingkap,tengok pemandangan luar..Lepas tue bus nie,berhenti sebab ada orang tekan loceng..Berhenti laa kat depan bus stop nie..Tiba-tiba aku nampak laa 1 Jalur Gemilang kecil terlepak atas lantai..Sedih betul masa tue,takda sapa pun yang angkat letak tepi..Dipijak-pijak lagi..Memandangkan aku dalam bus,terpaksa laa aku menjadi saksi situasi yang sedih laagi tragis..Terasa nak turun menyelamatkan,tapi bus dah gerak..cinnasing..!! Hanya mampu menyaksikan dengan sayu ajer..


Kat rumah aku...Patriotik tak..promote sikit

Kesimpulannya,hargailah setiap hasil penat lelah tok nenek pejuang kemerdekan dahulu sebelum terlepas di tangan orang lain..

P/S: Merdeka..merdeka..merdeka..Im proud to be a Malaysian..(^_^*)





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...