Friday, February 17, 2012

Donut bulat-bulat mini.....Sodap dimakan ketika minum petang

Kerja aku memang macam nie..=)

Assalamualaikum semua ...Lama aku tak mengupdate entry disebabkan oleh kering idea nak tulis apa..Dah lama sangat bercuti nie,segala-galanya kering..Esok hari last aku bermain tepung..Selama seminggu aku menerbangkan diri ke Bumi Kenyalang,sebab melawat akak kat sana..Jadi,baru nie laa aku berkesempatan menconteng blog nie..Hehehhe..



Tak tahu laa kenape aku nie terlebih rajin ,bermain dengan tepung setiap hari..Macam-macam resepi aku cuba..Hari-hari aku study resepi kat tok guru aku nie,MR GOOGLE..Jadi,aku teringin nak makan donut,sebab teringat donut bulat-bulat kat La' Boheme kat Jusco tue..Misi nya ,aku mencari resepi donut yang gebu-gebu tue,akhirnya terjadi macam gambar di atas..Rupe tue jangan dipandang sgt ,yang utamanya adalah rasa..Serius lembut dan gebu..Resepi aku dapat DI SINI..Terima kasih  skyblue@myresipi.com



Bahan-bahan:

3 1/2 sudu kecil yis segera (instant dry yeast)
        1/4 cawan air suam
      1 1/2 cawan susu segar, pada suhu bilik ATAU dipanaskan sedikit
1/2 cawan gula halus
1 sudu kecil garam
 2 biji telur
1/3 cawan shortening/butter
 5 cawan tepung gandum
 Minyak untuk menggoreng



Cara-caranya:


-  Masukkan air suam dan yis ke dalam mangkuk yang besar (mixing bowl), biar 5 minit atas sehingga berbuih.

-  Masukkan susu, gula, garam, telur, shortening/butter dan 2 cawan tepung. Gaulkan sehingga sebati. 

-  Masukkan lagi tepung sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh. Uli doh sehingga permukaan ia jadi licin dan tidak melekat pada tangan.Kalo masih melekat,tambah tepung sikit-sikit yer

-  Tutup mangkuk dengan kain lembab atau plastic wrap dan biarkan pada suhu bilik sehingga naik dua kali ganda. Bagi yg ada breadmaker, boleh sediakan doh dlm bread maker macam buat roti.

Taburkan sedikit tepung di atas dulang, lepas tue,bulat-bulat dengan saiz yang kecil ke atas dulang..Nak saiz besar  pun boleh..Kalo nak buat mcm donut tue,bulat-bulatkan then cucuk tengah dengan jari..Macam bentuk donut tue..

-  Tutup donut dengan kain kering dan rehat selama 30 minit atau sehingga naik dua kali ganda.

-   Panaskan minyak. Goreng donut dengan api kecil atau sederhana sehingga perang keemasan. 

-   Jangan guna api besar, nanti doh kat dalam tak masak.

-  Toskan minyak. Salut degan icing semasa donut itu masih panas.






Senang saje pun..Memang lembut dan gebu..Serius..!!Nak tahu,try laa sendiri...Hahahha...Semalam aku try buat roti kentang..Perancangan nak buat macam bun tue,yang jual kat kedai...Tak tahu apa yang slack kan, begini laa upenye roti yang aku bikin..



Roti kentang hangus



Bukan main hitam gitu...Asalnya die lembik dan masih melekat,so xleh nak bentukkan bulat tue..Aku pun bubuh laa dalam loyang yang mcm buat roti biasa tue..Biasa laa budak baru belajar..Memang failed..Resepi nie aku dapat dari Che Mat Gebu.Rasa dah ada,cuma rupe ajer laa spoiled..Tapi habis jugak..Semalam buat,tadi petang dah abis..Sedap dimakan time breakfast..Uhhhh lazat.>!!!







P/S: Esok last dapat bermain tepung..Lepas nie continue study secara formal pulak..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...