Thursday, February 2, 2012

Mexican bun - ala-ala papa roti


Done!!! Making of mexican bun..


Hari ini keja aku adalah membuat roti,membancuh adunan,menguli,mentoppingkan dan sebagainye..Nie laaa 1st time aku buat bun roti tue menjadi..Before nie ada jugak try tapi kelihatan pelik dan rasanya juga pelik..Dah lama  tue,mase aku lepas SPM dulu..Tetibe tergerak hati nak try buat bun lagi...



Dah lama aku mencari resepinye pun..Sampai aku dah tak ingat dari mana aku ambil,tapi yang pasti kat internet..Jadi aku nak share resepi mexican bun nie yang aku dapat...




Begini laaa ngupenye roti yang aku bikin...Hehehhehe..



Bahan-bahan:

Part A & B sediakan di waktu malam dan simpan dalam ice box..Senang sikit kejanya

Part A - Inti

200g mentega
1/2 sudu teh esen vanilla
70g gula perang

  1. Pukul mentega selama 3min ataupun tengok mcm dah kilat2 tue.
  2. Masuk esen vanilla dan gula perang,pukul sampai sebati
  3. Simpan dalam bekas tertutup



part B - Topping

100g mentega
80g gula icing
2 biji telur gred b - saiz biasa aje
1 sudu besar nescafe + 1/2 sudu besar air panas - untuk dilarutkan
100g tepung gandum - diayak

  1. Pukul mentega selama 5 min /sampai nampak macam berkilat camtue..
  2. Perlahan-lahan masuk telur,gula icing dan bancuhan nescafe.
  3. Then,masukkan tepung dan pukul sampai sebati.
  4. Simpan dalam bekas,dan masuk dalam ice box.


Part C -Membuat doh

500g tepung roti - diayak (kat kedai ada jual)
1 sudu teh bread improver & softener
250ml susu segar- (aku guna susu HL tue)
75g gula kastor
3 sudu teh yis kering (mauripan tue)
1 sudu teh garam
1 biji telur - dipukul mcm bt telur dadar
60g mentega
  • kalau xnak guna susu segar,boleh guna juga 20g susu tepung + 250ml air..tp lagi senang guna susu segar tue

  1. Gaul rata tepung,gula &garam dalam bekas adunan..
  2. Masukkan yis,bread improver dan softener & gaul rata lagi..Kemudian masukkan telur dan susu segar.
  3. Uli sampai jadi doh..Lepas tue masuk mentega dan uli lagi sampai doh kenyal dan tak melekat (10-15min)
  4. Bahagikan doh kepada kecil-kecil dan tutup dgn kain selama 10-15min.
  5. Leperkan doh dan masukkan inti..Macam buat pau bila nak masukkan inti tue.
  6. Loyang pembakar dilenserkan dengan mentega sikit biar nanti tak melekat roti tue.
  7. Letak roti +inti atas loyang dan rehatkan selama 45min..Lebih pun takpe..Sampai agak2 dah naik kembang tue.
  8. Keluarkan topping,masukkan dalam piping bag,then ,paipkan topping atas bun secara spiral..Nak buat cara lain pun boleh,juz tepek atas bun..Ikut kreativiti.
  9. Bakar dalam oven selama 15min-160 selsius..atau bun keperangan macam tue..


before bakar


kan dah naik bun kat dalam oven..topping pun dah cair..

Pesanan:

- Bun nie,aku buat guna susu segar..lagi senang..

- Kalau tak nak manis,boleh kurangkan kuantiti gula tue..Macam dalam doh roti tue,gula kastor tue aku campur dengan gula icing.Kurang sikit manisnye..

- Macam inti dan topping tue,aku juz buat separuh adunan ajer..Dohnye aku buat 1 adunan..Cukup ajer..Tapi kalo nak banyak topping boleh buat 1 adunan.

-  Nak rehatkan doh tue,amek masa yang lama sikit pun boleh..Macam 1 jam suku ker,sebab tadi aku rehatkan lama..Cuaca hujan,jadi lambat sikit bunnye nak naik..kalo suhu panas sikit,mungkin bun naik lagi besar dan gebu..

- Mase korang uli doh tue,memang macam melekit sikit.Tapi lama-lama tak melekat pun..Doh sangat lembut..Bila dah jadi bun,sangat lembut dan gebu..





Begini laa kisahnya...Tak susah buat roti nie...Bila dah jadi,korang akan rasa hepi giler,lagi-lagi kalo 1st time buat...Hepi tak terkata...Hehheheeh...Aku buat roti nie,time waktu hujan pulak tue,di petang hari..Aduhaii,nikmat giler...minum teh bersama bun yang panas...Terangkat ooooo..!!!


Cuba laaa...!!!






P/s: Kalu-kalu pemilik resepi nie terjumpe,saya mintak maaf sebab saya dah tak ingat dimana saya ambil resepi ini,sebab saya tak kreditkan pemilik resepi ini..Mintak dihalalkan ye ilmu roti nie.. =)

1 comment:

Al-hafiez Abdul Masid said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...