Thursday, July 26, 2012

Burger bakar

Salam Ramadhan Al-Mubarak,


Dah 6 hari kita berpuasa..Sekejap ajer kan dah 6 hari...Banyak gak keje aku kat umah nie,tapi belum nak raya nie ,boleh laa bersenang lenang sikit...Hahahhah...Tengah aku berangan-angan,boleh pulak aku teringat kat Burger Bakar Rawang...Sebelum cuti aku pekena laa  burger bakar nie..Marvellous seyhhh!!


Burger Bakar Rawang -ape name ntah



Oleh kerana kat kampung aku nie takda burger bakar,ayah aku pun pi beli daging ,cincang sendiri untuk jadi burger bakar tue..Kirenya homemade daging burger sendiri laa...Berbaloi seyhh...Puas aku makan berbuka tadi...Roti burger takda,aku bedal roti biase ajer...Pun mantop jugak..!!!


Dagingnye kat bawah tue..ada cheese,tomato..


Daging burger bako
Bahan-bahan
Daging Cincang -lagi best kalo cincang sendiri
serbuk roti - kalo takda bleh ganti dgn tepung gandum & tepung jagung..Biar lekat laa...
1 biji bawang besar - cincang
2/3 ulas bawang putih -cincang
1 camca kecil kicap manis
1 biji telur - dipukul sikit
serbuk lada hitam,lada putih
garam,gula dan perasa sikit


Cara-cara
Satukan daging dengan semua bahan kecuali telur dan serbuk roti (atau tepung2 tue).
Gaulkan sampai sebati.
Lepas tue masukkan telur sedikit demi sedikit..Gaulkan sebati..
Masukkan serbuk roti (atau tepung2 tue) sikit-sikit sampai boleh lekat dan bentukkan
Bila dah lekat,bentukkan bulat-bulat nipis..Macam daging burger tue..
Alaskan aluminium foil sbgai alas pada daging tue..Nak guna plastik or kertas minyak pun boleh..
Daging yang dibentuk boleh susun kat atas aluminium foil dan simpan kat peti ais sebelum digrill..
Nak bako kat dalam oven pun boleh,nak goreng cam burger pun boleh..



Okay pe nie..lagi sedap..=P



Simple ajerkan resepinya...Rasanya memang sedap..Agak-agak bosan dengan burger mcd tue,try laa buat burger sendiri...Berbaloi-baloi...Nak guna ayam pun boleh..Ape2 jenis daging laa...Boleh gak nak pelbagaikan lagi kat daging nie..Nak letak herba-herba lain pun boleh..Ikut citarasa masing-masing..Lagi elok kalo kite buat sendiri,sebab lagi bersih dan menyihatkan..

Less salt,less oil,less cholestrol..!!!



p/s : Selamat makan dan mencuba..=)







No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...