Monday, July 23, 2012

Homemade martabak

Salam Ramadhan Al-Mubarak


Diam-diam,dah nak masuk puasa ke4 dah...Sekejap ajer kan...Pancit tak??? Hehehhehe...Aku pun kenkadang pancit..Kali nie menu berbuka yang aku mentesting membuatnya adalah martabak...Bulan puasa jer martabak jual bersepah-sepah...Sedap atau tak ajer kan...Actually aku teringin makan martabak tapi malas nak menyesakkan diri kat bazar ...Ramai oooo..>!!

Maka,aku cuba laa buat martabak sendiri..Hasilnya seperti  ini...Rasa tue ader,sedap arr...*puji sendiri
Resepi aku rujuk Diari Zaliedana dan juga Our Journey Begin..Boleh laa korang check it out dan mencuba..Resepi yg aku buat,aku adjust sikit...Ikut citarasa aku...hahhahahah




roti canai(Doh)8-10 biji
Tepung Gandum 3cawan
gula 1st (kalo nak manis letak laa lebih)

Susu pekat 1sb
Telur 1biji
Air + garam 1sb(Aku agak2 jer,lbh kurang 1cawan)Kalu guna air kelapa lagi sedap,kulit pun lembut jer,wlpun dah sejuk..


Cara-cara
Campur air,gula,su2 pekat,garam n telur..Kacau rata,masukkan tepung n uli sampai adunan xmlekat di jari..Bahagikan adunan pada bebola kecik,ambik planta n sapu pada semua bebola tadi(tujuannyer supaya doh tadi xmelekat n bercantum lagi..Biarkan bbrapa jam(Aku wat doh pagi,n ptg baru la start masak..Baru la doh tadi lembut n senang nak tebar)..Kalo xreti tebar tue,tepek-tepek sampai nipis..




Bahan untuk inti murtabak
daging cincang (1paket daging cincang ramly)
2 bawang besar-cincang
3 bawang putih-tumbuk
4 sb rempah kari
garam+gula secukup rasa
1/2 inci halia-tumbuk
kunyit hidup sedikit - tumbuk

*adunan untuk dicampur dengan daging nanti
2 bawang-potong nipis2
6 biji telur-atau secukupnya

Cara-cara

Tumis bahan yang ditumbuk hingga naik bau..
Masukkan rempah kari dan tumis lagi...Aku ader tambah rempah rendang sikit...Heheeh
Masukkan bawang yg dicincang...Kaup2 sebatikan..
Pastu masukkan daging tue...perasa kan dengan garam + gula(sikit)..
Masak sampai kering...Maksudnye tak berair laa..
Angkat ....

Kemudian,bile nak tepek2 dohnye tue,pastikan ia nipis...Garing sikit kalo goreng..
Daging yang kita masak,masukkan dalam campuran telur+bawang+lada hitam+lada putih
Gaul2kan daging tue,dan bubuh kat tengah2 doh yang dah tepek  tue..
Lipatkan die macam kite beli martabak tue..lipat 4..
Pastue goreng macam gaya roti canai tue..
Siap dan hidang..



Mudah saja nak buat pun martabak nie..Lepas nie tak payah beli kat bazar lagi..Heheheh...Mendapat request dari abg zam...Moh ler balik Muar pun...Hahhahah





p/s: font mmg bersepah..aku malas nak taip,so ader aku copyCat ajer..Maap3..=)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...