Sunday, July 8, 2012

Jangan main dengan karen,meletop..!!

Assalamualaikum,

Dah masuk minggu ke-3 untuk meneruskan Amalan Kejuruteraan aku nie...Minggu nie adalah minggu terakhir,dan baru laa officially holiday...Hooyeaahhh...!!!

Last week,Fakulti Kejuruteraan Pembuatan sudah selesai..Hari pertama blaja AutoCAD,hari kedua,lecture,hari ketiga tengok demo mesin-mesin seperti lathe,EDM,milling dan lain-lain berfungsi..Jakun gak laa time tue..

Hari jumaat start untuk Fakulti Kejuruteraan Elektrik....Uhhhh sangat mencabar ...Bermain dengan karen tueeee.......Bahaya...bahaya..!! Kami belajar untuk membuat Single Phase Wiring..Kalo budak letrik baca entry aku mesti gelak kan,sebab senang laa bagi dorang...First,diberi nota untuk rujukan dan pemahaman...Lepas tue,diberi penerangan camana nak buat..Lepas tue kena pahamkan schematic diagram..Wire ape yang sambung laa...size wire yang sesuai untuk buat connector.. Buat test connectivity laa..Kena taw kegunaan setiap component tue laaa...Terkial-kial aku nak pahamkan semua tueee....Masing-masing kelihatan teruja membuat wiring nie..

kompenan yang diperlukan

Gumbira mereka ini


Berselirat betol

Tekun masing-masing

Mereka telah berjaya menyalakan lampu

Technician membantu

Sporthing belaka en.technician kat FKE nie

Gumbira kerana sudah menyiapkan task yang diberi

Actually,memang best buat wiring nie...Pengalaman baru...Sebelum nie,main-main wiring guna mentol kecik..Power supply pun bateri kering...Voltan pun rendah jer...Nie bermain dengan voltan tinggi..Direct current punye...Aduhhh...!! memang tidak bernasib baik group aku nie pun...


Bila dah siap pasang semua tue,rasa hepi sebab dapat siapkan..Pastue nak test dengan power supply laa...Wire bumi,neutral dan hidup okay ajer..Lepas tue bukak laa main suis..Bila aku nak bukak suis RCCB tue....PPOOOOOOOOOMMMMMMMM...!!! Meletop daa....


Serius,aku memang tersentap giler...Berderau jantung time tue...Masing-masing terkejut dengan bunyi letupan tue..Nampak laa spark yang terhasil...Tangan aku terkena spark tue..Tapi alhamdulillah,Allah masih mengizin aku bernafas lagi...Tangan pun takda apa-apa,cuma terasa panas sikit laaa....Semua technician keluar,tapi masih meletup lagi...3 kali meletup...Sampai skru driver mata pipih tue pun cair...Banyak benda yang terbakar..Rupa-rupanya kesilapan besar pada penyambungan wire hidup dalam neutral area..

Otak aku memang kosong laa lepas dari tue....Semua aku lupa...Redha ajer laa time tue....Nerves kot...Gambar takda laaa...Dah tersentap kan...Esok dah task lain...Aishhhh ..Cuaknye pun...






p/s : cuba melawan perasaan sendiri walaupun menyakitkan diri sendiri



2 comments:

Lokman said...

rilex sudah.. ^_^

biskotlemau said...

terlebih rilex dah...Heheheh..actually xbiasa pun begini..terkejut sikit..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...