Saturday, July 21, 2012

Puasa

Salam Ramadhan Al-Mubarak,

Macam mana kalian berpuasa hari ini?? Biasa laa hari pertama puasa banyak sikit dugaannye..Kan..kan..kan..Aku juga tak terkecuali pun...Bulan puasa nie laa yang mampu menguji iman kita sebenarnye..Kesabaran,keihklasan,ketakwaan kita kepada Yang Esa...Aku memang excited nak berpuasa nie..Sebulan merehatkan perut dari bekerja kuat..


Bila bulan Ramadhan nie,banyak betol rezekinya..Tak caye?? Bagi orang yang cari duit lebih,dorang jual makanan berbuka,tukang jahit dapat banyak tempahan,ada orang membuat tempahan biskut,kerepek,cake,cupcake,peniaga yang jual baju-baju dan macam-macam lagi laa..Murah rezeki kita dan juga pokai jugak duit kita nanti...hehheheh


Bila kita berpuasa,banyak nak kena kawal...Kalo silap langkah,rugi ajer puase kite nanti...Tengah berpuasa nie,mesti otak kite berkerja keras berfikir,


1- " sat g buka,nak makan ape??Martabak??Roti John??Ayam percik?? "

2- " Aihhhh..!! panas sungguh cuaca hari nie...Kalo dapat minum air katira nie,memang   terangkat laa..."

3- "Hari nie aku nak beli ayam goreng,nasi ayam,ayam percik,air oren,jagung,cincau,katira,.....bla..bla..bla..."

4- "Uhhhh sedapnye bau ayam goreng jiran sebelah masak......sllrrppp..sllrrppp..."(air liur meleleh)

5- "Malam nie aku nak ajak Dolah main meriam buluh laa...Kasi lawan meriam si Abu sengget..."

6- " Hari nie aku dah pegi bazar Ramadhan nie,esok yang kat sana,lusa yang kat sinun,tulat yang kat sunun,...bla..bla...blaa ..........."






Bulan puasa nie jugak masa yang digunakan oleh sesetengah untuk berdiet...Boleh laa kacak-kacak,cun-cun di pagi hari raya nanti...Semoga berjaya kalian yang berdiet..!!





Walau ape pun yang kita buat ketika berpuasa nie,niat kita berpuasa tue mesti betul..Berpuasa untuk beribadat kepadaNya..Menunaikan kewajipan yang diperintah dengan ikhlas dan tanpa sebarang balasan.Bukan kita berpuasa sebab dapat makan best-best,sebab nak kurus,sebab nak cari duit lebih,sebab nak pakai cantik-cantik raya nanti..Semuanya terletak pada niat kita..Tu yang penting..!!!




Kepada seluruh umat Islam,Selamat berpuasa dan menjalani ibadah puasa dengan penuh kesabaran,keikhlasan dan ketakwaan..!!




p/s:Baru 1 hari berpuasa,ada lagi 29 hari....Sabar yer kalian semua...!! Terawikh dan yang wajib jangan dilupakan =)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...