Sunday, August 7, 2011

Bazaar ooo Bazaar

Assalamualaikum

Biasa laa..bulan Ramadhan nie memang banyak bazaar-bazaar jualan untuk juadah berbuka..memang banyak laa..Bagai cendawan tumbuh selepas hujan laa..cewahh..berperibahasa pulak aku nie..Memang tak dinafikan laa,bulan mulia nie ramai yang mengambil kesempatan ini untuk menambahkan rezeki..Cari duit lebih untuk raya..Kalo yang masih belajar tue,tambah-tambah duit poket ler..Lepas raya dah naik sem baru..Berbalik pada cerita nie,memang banyak laa gerai-gerai dibuka..Time bulan puase nie laa banyak makanan-makanan extra ordinary muncul..Sungguh mengujakan dan menyelerakan.."nafsu,ko sabar yer dulu..diet-diet..!!"..

Entry kali nie ,takdala aku nak story mory pasal apa ada jual kat bazaar nie,berapa gerai yang ada,lawa tak awek-awek yang jual,segala bagai tue..Idak ler..Nie nak cakap pasal pengunjung ler..Kan ramai yang mengunjungi bazar,start dalam pukul 5 petang cenggitu..Konon-konon waktu kemuncak bagi membeli laa..Aku tak kesah laa nak beli banyak ke,sikit ke,tue hak individu..Ada beberapa criminal scene laa yang aku rasa superduper berbulu a.k.a bengang laa...

Kes 1: 
Pot..pet..pot..pet depan makanan camnie..EErrghh!!
 Nak beli makanan ke,kuih-kuih tue ke,stop-stop laa bercakap ..Ini idak,dok pot pet pot pet dengan orang sebelah kanan,kiri dan depan..Depan tue komfem laa dengan makcik jual nie..Makcik jual pun boleh tahan gak melayan..Aku tak kesah laa kalo nak pung pang pung pang pasal hal orang ke apa ke,kalo tak menyusahkan orang belakang..Ini dah laa menyusahkan customer yang lain nak beli ,yang paling tak boleh tahan bisanya,bercakap nak gempak tapi depan-depan makanan pulak tue...Okay, korang bayangkan laa yer..Bercakap macam nak ribut,tak tersembur-sembur ker ayaq lioq tue..Like heavy rain coming,you know..Bagaikan hujan lebat turun di petang hari tersembur-sembur..Adoyai..!! Terus hilang selera aku nak membeli..Aku sendiri sudah menyaksikan,terutama beli kuih muih pun..Hilang feel terus..So,kalo nak beli tue,tengok2 kiri kanan..Kalau ada gerai yang dapat pelanggan macam nie,disaster laaa adoii..Bukan nak kondem gerai tue,tapi as a customer,kena laa jaga kelakuan time beli,kalo setakat orang kampung jer,dah selalu jumpa,stop-stop laa pot pet pot pet time membeli tue..Kebersihan perlu diutamakan..

Kes 2:
Kalau nak jejak kasih pun,tak payah laa kat tengah-tengah laluan orang..Buat kesesakan lalu lintas betul..Kes nie memang selalu berlaku laa..Taw-taw jer laa,bazaar ramadhan nie selalu dihujani oleh insan-insan biasa yang nak membeli juadah berbuka..Banyak laa orang yang kita jumpa..Kalau terjumpa orang yang dah lama kita tak jumpa tue,pergi la ke tepi sikit kalo nak ber'jejak kasih ' pun..Ini,kat tengah-tengah laluan,jalan utama..Ini macam tak pernah berjumpa dari zaman tok kaduk lagi..Tak salah pun,tapi control laa sikit..Kalau takda orang takpa laa..Nak tergolek-golek,buat kedai kopi pun tak hal laa..Apa salah lau bagi no fon atau alamat untuk senang berhubung lagi..Takda laa menyusahkan orang  lain..Kalo macam nie kira okay lagi,jarang berjumpa,ada pulak yang 1 kampung,sebelah rumah je pun,kalo berselisih, macam tak pernah kenal,jam-jam nie laa nak bersembang pung pang pung pung pang bagai nak rak,sebelum nie takdala pulak..Lagi 1 spesis,baru aje 2,3 minit berjumpa dan memang hari-hari berjumpa,tup..tup..terjumpa lagi,sambung jejak kasih bagai nak ribut taufan..Kalo macam ini,dielakkan laa untuk kelancaran lalu lintas para customer lain..Senyum-senyum sudah,janji tak nampak sombong sangat..susah jugak..Senyum itu sedekah..!!

Kes 3:
Kalau ada parking kosong tue,parking aje laa..Tak payah laa nak menunggu....Situasi nie paling laa aku menyampah..Biase berlaku kalo nak parking motor laa,kalau untuk kereta aku tak tau camana..Ini untuk kenderaan merempit punye kes..Memang laa banyak motor packing,kalau ada yang kosong tue,sambar ajer laaa..Ini idak,seboleh-boleh jugak nak tunggu aku keluar dari parking tue..Memang aku alami sendiri laa situasi annoying tue..Kalau dah takda ruang nak parking,takda hal laa nak tunggu turn,ini banyak lagi ruang kosong,letak jer laa motor kat situ..Sama ajer pun..Lepas tue kalau lambat,nak main , Ttiinnn..Tiiiinn...Ingat..!! kau sorang ajer ader horn..Aku cabut wire horn tue baru taw..Ada ruang lain ,tak nak pergi..Lepas tue nak menyusahkan aku kena keluar cepat.Kalau takda barang,takpala..Ini nak susun barang-barang kat bakul lagi..Nak adjust tue,adjust nie..Kalau aku bawak limosin takpala jugak,ini bawa Green Ferrari,no roof with 2 tyres ( motor kaler hijau laa).Buatkan aku rasa nak cekik ajer makhluk macam nie,main buat muka macam singa nak baham harimau yang comel....Isshh,bulan puase nie,control2..

Kes 4:
Kan comel jer beratur camnie..Bukan lari pun makanan tue,atoii
Sila beratur dan sabar menunggu giliran anda yer...Dah tau datang lambat,lambat order,lepas tue nak main cut-cut giliran orang..Biasenya kat gerai-gerai martabak yg marvellous tue laa..Yang ramai customer sampai kena menunggu giliran..Dah laa main cut-cut giliran orang,dengan muka bahagia dan terbahagianya tue,terus aja sambar hak orang lain,then terus bayar...Dengan lagi berbisanya tue,orang nie mintak maaf laa,polite sikit laa TAPI dengan ayat ini," mintak maaf,dik..Akak nak cepat,driver akak tengah tunggu lama tue,terima kasih.." Perghhhh..!!! Memang menyirap ajer darah nie seperti air sirap laa..Ohhh !! Pehliss laa,kita ada adab laa kak datin wannabe oii..Rase macam nak mencarut,puase pulak..Lepas berbuka,segala bagai carut semua keluar..Ini macam spesis pun ada,adoyai..!!

As a conclusion,kena banyak bersabar dalam bulan puasa..Aku pun dah jarang pegi bazaar Ramadhan nie..Untuk tahun nie ,belom lagi aku bershopping makanan kat situ..Masak kat rumah lagi bermakna gitu..*tangan di bahu,mata ke atas..Kalau nak settlekan situasi macam nie,sendiri paham laa,dah besar dah,lebih tua dari aku pun..Pikir laa sendiri pun,adoii..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...