Tuesday, August 30, 2011

Pagi raya yang syahdu

Hari ini 1 Syawal..Semua bergembira nak beraya..Aku pun nak gembira jugak...weeyuuu!!!!! Malam raya aku dah 'hepi-hepi' mengemas rumah..Lap sana,lap sini,mop lantai di dalam rumah,luar rumah..Lepas tue pulak,buat biskut raya jugak...Heheheh..Pukul 3 a.m baru siap semua..Fuhhh!! serius penat..Petangnya,sedara-sedara terdekat bagi pulak juadah hari raya,dalam 4 keluarga,so ada 4 buah mangkuk tingkat..Memang banyak makanan kat atas meja..Meriah giler..Mak ayah aku memang tak masak laa..Aku pun dapat releks..Hehehehe...Kebetulan pula,kakak aku balik dari Kelantan malam raya..Pukul 4 pagi baru sampai..Aku pulak tak boleh tido,mak aku yang sibuk jahit lagi,dah abes,aku masih lagi terkebil-kebil..Pukul 5 pagi baru boleh terlena..

  Dapat laa tido dalam 3 jam macam tue,bangun-bangun aje,aku terkesima kejap..Suasana giler syahdu kot..Sayu ajer..Tengok cuaca pun suram-suram aje..Hujan pulak tue..Takpa hujan rahmat,hari ini raya,esok merdeka...Tahun nie,memang special laa..Merdeka raya..Sambut raya dengan jiwa Patriotisme..Merdeka..!! Merdeka..!! Merdeka..!! Dah siap-siap semua,tunggu ayah dengan abang ipar balik dari masjid..Lepas tue,berposing sakan laa ambil gambar..Ahli keluarga aku pun dah bertambah jadi 5 orang..Jadi masing-masing dengan 'couple'nya sendiri..Mak dan ayah,sedondon warna coklat..Kakak dan abang zam,sedondon warna biru..Aku yang masih bujang tra tang tang,warna merah..!! Waahh merah mak ngah gitu..Yela,orang bujang,suka hati laa nak pakai warna apa kan...Habis berposing ,bersiap untuk serang rumah atok pulak..

  Malang tak berbau,dah excited nie nak beraya rumah atok,nak ambil gambar dengan sedara mara,kereta pulak rosak..Start-start enjin tak hidup,sekali start,tak hidup..Kreekkk..!! Start lagi sekali,pun tak hidup..Takpa cuba lagi..Jangan berputus asa..Abg Zam 'senyum' kan diri ajer laa..Erti kata lain,sabar..!!!Try start lagi,start lagi,start lagi,berkali-kali,tetap tak hidup jugak enjin nie daaa..Sabor aje laaa..Abes mekup cair..Hahahaha...Jadi buat keputusan,aku,ayah & mak pergi dulu,naik motor aje..Selamat laa rumah atok tak jauh..Kampung sebelah ajer..Sampai-sampai,bersalaman,bermaafan,lepas tue bergambar lagi..Akak aku still tak sampai lagi..Kesian..Jadi,abg sepupu aku,abg Bon,pergi ambil mereka nie..Kesian giler kat akak & abg Zam..Takpe,yang penting dapat raya lagi..Bukan kat tengah jalan..Hehehe..


   Masing-masing pakat mai tayang baju baru,tudung baru,kasut baru,segala-galanya baru laa..What ever laa kan..diorang punya stuff..Dari nenek aku sampai laa mak,akak,makcik,sepupu gegurl semua gojes-gojes belaka,termasuk laa aku..Yang lelaki pula..dari atok aku sampai laa ayah,pakcik,sepupu boboys,macho-macho belaka..Hari raya jer aku teringin nak gojes..Hari lain takda makna nak ayu-ayu..Then aku ikut ayah aku ziarah kubur atok aku belah ayah..2nd time pegi,tapi masih ingat kat mana lokasi kubur tok aku..Memang meriah laa kawasan perkuburan time raya..Hari-hari biasa,sumpah sunyi giler..Tadi aku ada ternampak 1 family nie..Mak aii,semua gojes2,vogue2 gitu..Lip lap lip lap...Macam nak pergi openhouse rumah Siti Nurhaliza pulak gamaknya..Aii !! terkesima aku..Pergi ziarah kubur pun,adoiii..

tangga warisan..Asal nak posing mesti kat tangga..

  Babak seterusnya,macam biasa laa,petangnya lepas asar pergi beraya rumah sedara mara..Mengeratkan silaturrahim dan kekeluargaan..Yang tak boleh bla tue,setiap tahun pergi,tahun nie pergi boleh tersesat pulak..hhahaha..Klakar giler..Walau ape pun,kemeriahan suasana hari raya semakin pudar..Senang nak paham,tak best..Tak macam zaman aku muda mudi dulu ..( macam laa aku dah tua sangat kan)..Sayu ajer..Kalau dulu-dulu meriah..Semua balik..Buat kerja sama-sama..Lepas tue pergi beraya rumah sedara mara lain..Makan berulang-ulang kali..Tapi sekarang,pagi-pagi lagi dah mengadap depan tv..Yela,banyak cite best..Tapi tue laa yang tak best sebenarnya..Takda kemesraan sangat..aicehh..!!

   Tak tahu laa pulak,sebab semuanya dah makin membesar,dari segi umur dan juga fizikal,jadi perubahan telah berlaku..Sepupu-sepupu pun dah besar-besar..Dah bujang,dah anak dara..Dah malu laa kot..Hahaha..
Walau ape pun,hari raya perlu disambut dengan sederhananya,memenuhi syariat Islam..Untuk raya ke2,tak tahu  bagaimana pulak kan..Esok merdeka,jadi sambut merdeka dalam berhari raya..Esok ,baju aku biru..Tema biru pulak..Dah bujang,suka-suka nak letak tema apa..Kata pun raya 30 hari,jadi ada 30 tema warna baju..Hahaha...12hb/sept daah masuk semester baru..Macam tak ready pulak..Masih mood raya katakan..Untuk Shahreen/Leq,nanti nak konvoi raye,roger2 aku..Tak sabar nak berkonvoi nie..weeyyuu..!!

P/S:  Too all reader,biskotlemau ingin mengucapkan selamat hari raya,maaf zahir batin..Kalo ada terkasar dalam penceritaan ,minta ampun..Walaupun cerita tak best,terima kasih kerana sudi membaca..^_^

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...