Sunday, August 14, 2011

Puasa = Diet

Assalamualaikum..

Masuk hari ini dah hari ke14 kite berpuasa..
Lagi 16 hari kite nak berhari raya..Weeeyyuuu..!!!
Rasanya macam dah lama aku tak update entry baru..Bband limit
Masa yang terluang kita gunakan untuk update blog yer..=D

Kali ini aku nak kongsi sikit pasal diet di bulan puasa nie...
Bagi siapa2 yg nak berdiet tue,puasa laa bagi mujarab sekali,berkesan kalo kena caranya..
Kita berpuasa pun dah 14 hari...nak masuk 2minggu dah..
Biasenya memang ramai laa yang nak mengurangkan segala bagai yang terlebih kat dirinya tue pun (termasuk aku sekali)..
Jadi aku ada terbaca kat 1 majalah laa ( tajuk tak ingat,baca kat kedai)  tentang diet di bulan puasa nie..
Aku kongsi laa serba sedikit apa yang aku tercuri baca kat rumah kawan aku nie
 *********

Tips diet untuk menguruskan badan sepanjang bulan puasa ini

  • Bersahur
          Bersahur sangat penting dalam bulan puasa nie..Pentingnya tue sama macam kita breakfast laa,untuk 
bagi kita bertenaga sepanjang hari tue selain dapat mengimbangi badan kita dengan gizi-gizi yang diperlukan..
Lagipun,bersahur dapat pahala..Kan senang tue..bangun tido,makan,dapat pahala..Its so easy..^_^
  • Berbuka dengan makanan yang ringkas,mudah dan sedikit
Kalau berbuka dengan makanan yang ringkas seperti kurma/kuih-kuih kan lebih selesa perut tue nak solat Maghrib..Takda laa termengah-mengah ,terbuncit aja perut tue..Memang tak boleh tahan laa tengok bermacam makanan kat atas meja kan,tapi releks2 dulu..Makan sikit-sikit tapi berulang kali..Lepas Terawih boleh ngap lagi pun..
  • Sayur-sayuran dan buah-buahan jangan dilupakan dalam menu berbuka dan bersahur juga
Dua jenis makanan nie sangat penting sebab sayur-sayuran dan buah-buahan sumber vitamin untuk badan kita..Memang kita kena makan lebih laa..Baik untuk sistem penghadaman kita..Kalau malas nak makan buah,blend buat air pun orait juga..Tapi gula kena kurangkan..Amalan kesihatan tue..Hehehe..
  • Kurangkan pengambilan makanan yang pedas dan berempah dan juga berminyak.
Perut kita dah laa kosong,bile buka makan yang pedas-pedas mau tak terkejuz perut tue..Kalau laa perut nie boleh bercakap," teanjat boboi taw..terkejutz beruk aku nie pun..".Kalau berterusan boleh pedih perut dan juga gastrik..Aku dah pernah rasa..Memang terasa azab giler..Kurangkan juga makanan berminyak sebab boleh menyebabkan kita haus lagi-lagi waktu sahur ..Bila dah siang,air kat baldi pun macam air sirap pengantin dah..
  • Elakkan/kurangkan minum minuman berkarbonat(air gas) & kafein yang tinggi ketika berbuka.
Minum air gas ketika berbuka sangat tak elok..Boleh menyebabkan pedih perut juga..Lagipun kandungan gula yang tinggi memang sangat tak sesueww bagi sapa-sapa yang tengah berdiet..Cuma aku rasa elok minum air gas nie,air 100PLUS,akan rasa lebih bertenaga..Nie pun lepas berbuka dah,bukan ketika perut kosong lagi okay,tapi kalo nak rasa minum air gas dengan perut yang kosong,silakan laa..
  • Jangan makan banyak sebelum tidur
Lepas makan makanan yang berat ,and then mata pun dah ngantuk,terus tido,memang tidak diharuskan..Ini boleh merangsangkan kegemukan..Kalau boleh 2/3 jam sebelum nak tido tue makan laa dulu..Jadi proses penghadaman bertindak dengan baik..Kalau amalkan lepas makan terus tido,memang sesuai untuk berdiet mengembangkan badan..
  • Minum air putih yang cukup di antara waktu berbuka hingga bersahur.
Air sangat penting untuk mengekalkan hydrasi dalam badan kita..Seharian kita tak minum,jadi waktu malam tue,minum laa air banyak-banyak untuk cover balik esok harinya kita berpuasa...Takda laa berlaku dehydration pada waktu siang..Kurang laa sikit hausnya pun..
  • Bersenam yang ringan.
Walaupun berpuasa,kena bersenam juga supaya kekal sihat dan dapat menguruskan badan dengan lebih mujarab lagi..Jangan bersenam pada waktu pagi tue,dah tentu akan dehidrasi punya..Waktu petang kalo free-free tue sebelum berbuka,boleh apa bersenam yang ringan-ringan,janji keluar peluh..Dah lepas berbuka, nak bersenam waktu malam pun takda hal..Ikut kesesuaian individu itu sendiri..


Jadi inilah serba sedikit yang aku dapat share..
Aku pun nak menguruskan juga apa yang terlebih nie..so boleh laa guna pakai sedikit 
So far,dah 2 minggu berpuasa berjaya juga laa aku turunkan 3kg..Hooray..!!
Tapi bila dah raya,okay memang nafsu makan membuak-buak dan sukar dikawal..
OMG bakal naik ber'kg2' laa nanti..
Hopefully korang jangan jadi seperti aku okay..
Info lain Tentang pemakanan

P/S : "Wahai nafsu,kontrol laa dirimu ketika melihat makanan2 yg marvellous kat bazaar ramadhan tue..Hadoi3..!!"

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...