Monday, August 29, 2011

Biskut cip coklat

Sekarang aku masih lagi menunggu biskut nie tengah masak..letih seyhh badan hari ini..Siang masak,malam buat kuih..Macam bibik pun ada..hahhaha..Kali nie aku nak share resepi pulak..sebab member aku tanye camana buatnya..For Aimi,ko study leklok ehh..^_^

Biskut cip coklat

Bahan-bahan:
300g tepung gandum
2/3 cawan konflakes,-diramas kasar..
250g mentega
140g gula kastor
1cawan coklat cip
1sudu teh esen vanilla
1 biji telur

cara-cara:
1- tepung + konflakes +cip coklat disatukan dalam 1 bekas (bekas A)
2- Pukul mentega dengan gula sampai kembang..Kemudian masukkan telur dan esen vanilla..Pukul semula sampai sebati
3- Masukkan bahan A kedalam adunan tadi,gaul2 kan sampai jadi doh yang lembut
4- Bentukkan doh tadi bulat-bulat/ikut suka dalam loyang pembakar
                     5- Panaskan oven,bakar selama 25minit ,150 c 

before bakar
after bakar

Pesanan:
- Kalau macam hangus ker,kurangkan suhu,lebihkan masa bakarnya..
- lagi banyak cip coklat lagi best..nie pun aku guna stok yang ada kat rumah
- bila nak campur bahan A tue dengan yang dah dipukul tue,guna spatula ehh..by hand laa..jangan guna mixer..
- Kalau nak manis tambah gula lagi..
************
Walaupun bentuk macam hampeh,takda komersial..tapi yang penting rasa memang terbaik...Rupa, belakang kira,yang wajibnya, rasa bila sampai ke tekak,dan masuk perut..dan makan berulang kali,boleh mengeluarkan ekspressi," WOW..!!"..Lebih aje aku nie..Hahahha...1st time aku buat biskut nie..Ok laa jadi juga..Selamat mencuba laa yer..Aku nak tido..Dah siap..Hooreyyy..!! (^_^)



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...