Thursday, July 28, 2011

Tawaran ke Universiti?? OMG..Alhamdulillah..

Aku:  Alhamdulillah..!! yeaahhhhh…!! Aku dapat …(dalam hati berbunga sakura gumbira)

Berlari ke bilik ayah aku untuk bagitaw berita gembira..Kalau tak silap aku,pukul 12 lebih kot..Ayah pulak tengah tido..kacau kejap

Aku: Ayah…oooo ..ayah..orang dapat ,yah..Dapat tawaran dari UTeM,ala course yang orang pilih tue..1st
         Choice plak tue…( nada excited giler )
Ayah: Hmmm..bagus laa tue..tahniah..!! Dah pergi tido,dah malam-malam nie online aje..
Aku:  ( bagitaw mak )..orang dah dapat,mak…Dekat Melaka jer..Jalan kaki pun boleh..Hehehehe..=)
Mak:  Banyak laa jalan kaki boleh..cube try test laaa…dah-dah,pegi tido sane..

     Lepas tue aku telefon laa kakak aku pulak..punye laa excited…Tapi tak syoknye,kakak aku dah tengok dulu…cettt..!! baru nak kasi surprise..Memang tak tido malam laaa aku..Asyik bermesej2 dengan member-member lain..Tajuk entry inilah yang dapat menggambarkan perasaan aku ketika melihat tawaran kemasukan ke Universiti di website www.mohe.gov.my.. Aku tak sangka dapat ,sebab pointer aku kat matrik takda laa gempak sangat…cukup-cukup makan pun…Tup..tup..dapat yang pilihan pertama pulak tue..Mau tak gumbira..Itu pengalaman aku setahun yang lepas…

UTeM dah semakin dikenali sekarang..^_^


          Tadi pagi,aku ikut ayah aku pergi ke Bank Islam kat Bandar Muar..Terjumpa pulak kawan-kawan time form 5 kat situ…Nak buat akaun baru..Merisik-risik laa dapat mana..Noni dapat kat UUM..course  tak ingat la pulak..Aida pulak dapat kat UMS,course, psikologi kanak-kanak..Ada jugak yang dapat jadi cikgu,dapat UPSI & UPM…Terpancar laa kegembiraan dorang nie..Dorang nie lepasan STPM…Sastera punye..Tahniah laa kepada sahabat-sahabatku yang dapat tawaran kemasukan ke university…

        Bukan semua orang yang bertuah dapat tawaran..Sebab ada juga kawan aku lepasan STPM tak dapat jugak tawaran dari mana-mana universiti ….Kesian taw..Aku paham laa perasaan diorang macam mana bile tengok orang lain dapat,dia tak dapat..Mau tak sedih..tak terasa..Sekarang tengah buat rayuan…Harap-harap laa dia dapat..Dah 2 tahun ambil STPM,tak kan nak masuk diploma ..baik lepas SPM ambil diploma terus..Tapi kalau belajar,takda masalah laa..lagipun menuntut ilmu pun dikira sebagai ibadah..

          Yang tak dapat tawaran menangis,sedih,touching…Yang dah dapat pulak,ada yang marah pulak sebab tak dapat course yang menjadi idamannya..Cakap dapat course lelong laaDia kena lelong laa..Dapat university tak bagus laa…macam-macam alasan pun ada..Hadoii3..!! Kira beruntung laa dah dapat,dari tak dapat langsung..Lagipun lecturer pernah cakap,nak tubuhkan 1 fakulti,1 course tue sangat rumit..Bukan boleh cikai-cikai punye..so,setiap course yang kita dapat tue ada value..Bersyukur laa anda dah dapat melanjutkan pengajian ke universiti..Lagipun belajar kat mana-mana sama jer..Janji nak belajar..Kalau masuk universiti yang femes pun,tapi belajar takda Uummpphhh...Takda guna jugak..

          Begitu besar rupanya value bagi segulung ijazah yang menjadi idaman setiap orang..Hanya sekeping kertas ajer pun,apala sangat..tapi kertas tue laa yang menjadi impian setiap orang,termasuk laa aku..
Semoga kite bersama-sama dapat mengenggam kertas ini okay..!!
Ini laa balasan yang akan dicapai..
Okay tebal betul buku nie..kagum sapa yang mampu menghafalnya..*__*

P/S:  Berkongsi cerita di atas pengalaman aku jer pun..Share-share..cerita ini adalah rekaan untuk berkongsi,tiada kaitan antara yang hidup mahupun yang meninggal dunia..PEACE yaw.>!! ^_^

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...